<$BlogRSDUrl$>

Tuesday, July 03, 2007

Object Modeling

Salah satu sebab utama kenapa saya tak berikan cth sampai ke code ialah krn cth object model saya ni, amat high level. Takde bau apatah lagi bayang code pun. Ini disengajakan. Kenapa? Kerana, saya tekankan object modeling itu sendiri. Object model yg sampai ke code cth, sedikit sebanyak akan mempengaruhi object model itu sendiri.

While it is important and crucial even, to have an object model that is workable, the essence here is to promote object modeling knowledge itself. Knowledge that is pure and free from any implementation. Later, we can have a set of examples that goes down until code level.

Point saya, saya nak fokus kat pure object modeling, bukan object modeling berorientasikan code/implementation. Itu, kemudian. Details, kemudian.

Salah satu sebab lain ialah krn saya nak jadikan cth2 ini, sebagai bahan utk saya ajar anak2 saya object modeling, sebelum saya ajar mereka programming lagi. Ni experiment saya...


Object Modeling Kehidupan Seharian, Secara Mudah : Contoh 2 - Diri dan Perasaan

Konteks: Memodelkan diri orang dan pelbagai perasaan yang dilalui seharian apabila peristiwa atau perkara berlaku.

Class diagram akhir:


Scenario 1: Berbual cerita kelakar
1. Ali menyapa Hassan.
2. Hassan menyapa kembali Ali.
3. Ali mencerita cerita kelakar kpd Hassan.
4. Hassan ketawa terbahak2.
5. Selepas berhenti ketawa, mereka berpisah.

Scenario 2: Mood Swing
1. Hafiz memberitahu Fatimah bhw, dia dpt no 1 dlm keputusan peperiksaan.
2. Fatimah sangat gembira.
3. Hafiz memberitahu kucing kesayangan Fatimah dah mati.
4. Fatimah terperanjat.
5. Hafiz beritahu, badannya seperti lempeng akibat kena langgar kereta.
6. Fatimah sangat sedih.
7. Hafiz memberitahu bhw dia yg telah melanggar kucing kesayangan Fatimah tu.
8. Fatimah sangat marah, aura membuak2.
9. Hafiz takut lalu lari.

Sequence diagram untuk Scenario 1:


Sequence diagram untuk Scenario 2:

Comments:
A'salam en hamdi, just nak tanya , criteria mcm maner hendak diguna pakai apa bila design kan sesuatu model iaitu berapa % design pada object model baru kita boleh start test our domain dengan code?

Adakah kita perlu cover keseluruhan object model design dan kemudian baru code atau design phase by phase + code?
 
W'salam. Menggunakan I&I (incremental & iterative) life cycle, features/scenarios/use cases dipecah2kan mengikut iteration / fasa masing2. Maka, lakukanlah object model yg cukup utk memenuhi features/scenarios/use cases fasa tersebut.

Dan validate lah object model tu dgn sequence diagram atau diagram lain yg sewaktu dgnnya spt collaboration diagram, etc. Krn sequence diagram ni adalah satu langkap menuju coding, selepas melakukan object model.

Boleh diibaratkan sequence diagram spt high level coding gak.
 
Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?