<$BlogRSDUrl$>

Thursday, December 29, 2005

Selamat datang 2006, selamat tinggal 2005

Selamat datang, wahai tahun 2006. Selamat tinggal, wahai tahun 2005.

Setahun sudah, nyawaku di dunia ini berkurangan. Iman dan amal, tak nampak banyak perubahan. Semoga Allah beri kekuatan kpd saya sekeluarga utk lebih mendekatiNya, supaya mendapat keredhaanNya. Semoga Allah beri kekuatan ini kpd semua hamba2Nya sekali. Aamiin.

Hari ini juga, secara rasminya, adalah hari terakhir saya kat company sekarang ini. Mulai tahun depan, saya join unit pmo, kat dlm group yg sama gak. Bos baru saya akan masuk 3 jan depan. Pengganti saya, M, pun masuk 3 jan depan. Celaru sikit keadaan krn saya ingatkan sempat la utk saya transfer apa2 yg patut kpd M secara full time. Tiba2 je, saya diberitahu 2 hari lepas, bos baru saya masuk selasa depan. Kena transfer secara part time la. Keje boleh tahan berlambak ni... Hmmm..... M, hang bisa ngomong jawwo? :D

Seronok gak keje kat company ni. Dpt belajar serba sedikit tentang logistik dan kemudiannya banyak sikit tentang courier. Dapat la belajar sikit2, teknik2 FedEx dan TNT. Dapat la hasilkan sistem, yg menghampiri tahap sistem2 mereka ni dlm bhgn2 tertentu, dan menyamai serta mengatasi sistem2 mereka ini dlm tahap2 yg lain. :D

Sistem ni dihasilkan menggunakan codegen dan aop sebagai tunjangnya. Saya banyak experiment kedua2 teknologi code generation dan aop ni dlm menghasilkan sistem ini. So, design dan code dia agak berterabur sikit. Elok direfactorkan. Tapi, rasanya tak perlu. Kelak, M akan tukar sistem ini dpd java kpd ms .net, utk mengikut standard group yg dah standardize kpd ms .net. :p

Kat unit baru nanti, kemungkinan besar, kami akan guna network group yg dihuni oleh sejumlah virus, serta had yg agak ketat kat firewall mereka. IM spt YM dah kena blok. So, rakan2 yg selalu YM saya tu, maaf la kalau saya tak aktif lagi mulai tahun depan. Email aje la kat saya kalau ada apa2.

Selamat tahun baru, 2006 kpd semua. Semoga tahun 2006 ini lebih baik amalan kita dari tahun2 sebelumnya.


Macam2

Huston Design Patterns. Rizan bagi link ni. Menarik gak. Sesuai sebagai rujukan online saya.

Ruby Code & Style.
Why’s (Poignant) Guide to Ruby. Saya linkkan sekali lagi buku free tentang ruby. Nampak macam dia dah updatekan buku tu.
Automate acceptance tests with Selenium utk RoR.

Todd Huss: Time-boxed vs. Feature-boxed releases.

Introduction to Apache Derby. Kena login dulu. Saya dah download, tapi belum baca lagi artikel dia.

Why and when should you choose SOA?
How do I translate business needs into IT requirements?

Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?