<$BlogRSDUrl$>

Tuesday, November 08, 2005

x2

OK. x2 Data Manager (DM) 1st version dah siap. Walaupun ada banyak lagi yg nak ditambah ke dlmnya, saya hentikan juga krn tambahan2 ni bukan la core. More or less, yg core dah dimasukkan dah. Refactoring 2nd round pun dah. PersonDM sekarang ni, berada pada lebih kurang 16,000 loc.

Next, nak tambah dan perkayakan sokongan hibernate dlm x2 dan nak mula buat Factory plak.


Java Lagi

Mustang Hotspot Client Achives 58% Performance Improvement. Wow! Peningkatan yg boleh tahan laju utk JDK 1.6. Huh!? 1.6? 1.5 pun saya tak pakai lagi... Blog dia kat sini.

JBoss Cache as a POJO Cache. Probably the best open source cache across network lib. Dulu saya pakai swarmcache. Sekarang ni nak pakai jboss cache. Nape baru nak pakai? Krn belum ada project utk nye lagi. Dulu, masa buat 2nd version building automation, saya memasukkan feature failover ke dlm sistem tu menggunakan swarmcache krn jboss cache belum wujud lagi, baru dipinang oleh jboss. Tengok la. Bila ada project sesuai, saya guna la. Ia agak mudah utk digunakan pun, insyaAllah.

Hacking Swing: Translucent Windows.

KickJava, Java API By Example, From Geeks To Geeks. Nampak macam menarik. Check it out.

Service Provisioning Through ESB.

Java Tech: Generics and You.

From XML.com : 'Fixing AJAX: XmlHttpRequest Considered Harmful'.

Microformats and Web 2.0.

JAIN — The Java Advanced Intelligent Network.


Mainan Otak Sudoku
Sudoku. Jumpa website ini masa baca papar TheStar beberapa hari lepas. Menarik gak. Ia adalah mainan yg memerlukan pemikiran logik macam chess sikit2.

Terdapat 9 table kecil yg mengandungi 9 petak setiap table (3 petak x 3 petak). 9 table ini digabungkan menjadi 1 table besar (3 x 3 table kecil), memberikan 9 petak x 9 petak. Objektif mainan ini mudah aje. Susun nombor2 di dlm setiap table kecil dari no 1 sampai 9 (tak leh duplicate) dan di masa yg sama, susunan kita tu mesti la unik utk setiap row dan column table besar (pun tak leh duplicate).

Cthnya kat sini. Saya suka main menggunakan bantuan Sudoku Assistant. Masukkan nombor2 permulaan ke dlm ruang sebelah kanan yg kecil tu dan perlahan2 tambah nombor baru sehingga selesai.

Dia ada papan setiap hari utk dicuba. Hari ni punya, berjaya saya siapkan dlm masa 30 minit. Lama gak. Ialahkan, budak baru belajar...


Java

Trails: .8 Released. Website trails. Artikel intro: RAD That Ain't Bad: Domain-Driven Development with Trails. Artikel seterusnya tentang trails: Further Down the Trail.

jTDS JDBC Driver 1.2 released. Website jTDS. Ia ada project open source jdbc driver yg support 2 rdbms, Ms sql dan Sybase. Ia juga mengaku "... is currently the fastest production-ready JDBC driver for SQL Server and Sybase". Menarik. Sape2 yg sedang menggunakan Ms sql atau Sybase, boleh la give it a try.

LG Electronics Introduces first Completely Java Powered Phone.

Sun offers Java Studio Enterprise 8 for free to SDN members. Download site kat sini.

Implementing Validation Rules using Aspects.

Implement Your Own Proxy-Based AOP Framework.

What Is Struts.

The Community of Web 2.0.

Streamlining Your EJB Tests With MockEJB.


Iraq

U.S. Used Chemical Weapons In Iraq.

US forces 'used chemical weapons' during assault on city of Fallujah.

Video tentangnya. Besar.

US Helicopter Shot Down by Insurgents.


Raya tahun ini

Pengalaman raya tahun ini lain dpd tahun2 sebelumnya. Bermula dgn 2 anak saya sakit pada 10 hari terakhir puasa, 2 lagi anak saya yg lain berjangkit dan kena pula kpd isteri dan saya sendiri, raya kali ini melihat kami sekeluarga pi beraya kat klinik hampir sekerap beraya ke rumah sanak saudara, makan ubat hampir sebanyak makan kuih raya, bukan krn makan ubat banyak sangat, tapi krn makan kuih raya sikit sangat krn tak mau batuk dan kahak bertambah.

Takpe la. Alhamdulillah, keadaan anak2 saya tak kritikal. Kalau tidak, kena beraya kat hospital la.


SAMDE/SRIIMDE

OK, dah hampir pasti dah. Tahun depan, anak2 saya yg sekarang ini darjah 1 dan 3, akan pindah sekolah ke Ibnu Khaldun kat Kampung Jalan Kebun, dari Sekolah Rendah Islam Integrasi Masjid Darul Ehsan.

Salah satu sebab utama ialah, jarak perjalanan yg jauh lebih dekat, memudahkan isteri saya hantar dan ambil. Perjalanan tak sampai 5 minit tu, membuatkan perjalanan tadika anak saya yg no 3 tu, lebih lama dan jauh dpd abang2 dia. OK la. Kurang sikit tension isteri saya bawa kereta krn tak ke subang jaya lagi.

Satu lagi sebab ialah, dan ini hanya la pendapat saya shj, sriimde sekarang tak sama dgn sriimde dulu. Salah satu sebab saya memilih sriimde dulu ialah environment / persekitaran yg diwujudkan oleh sekolah tersebut amat menarik hati. 4 sekolah yg saya pergi buat survey bersama2 isteri, setiap satu punya environment uniknya tersendiri. Tapi, saya lebih suka dgn environment sriimde.

Semasa kat sekolah tu, setiap kali terserempak dgn murid2, mereka akan memberi salam kpd kami. Bukan darjah 4 ke atas, ni dari darjah 1 lagi ni. Kecik2 dan comel2 belaka, memberi salam.

Malangnya, sejak guru besar, Ustaz Fauzi berhenti tahun lepas, sriimde dah mula hilang environment tu. Kebajikan dan perpaduan guru2 semakin berkurangan. Tahun ini, keadaan environment yg sangat saya sukai kat sekolah tu dah semacam tiada. Anak sulung saya yg sekarang darjah 3, masih ada sikit2 semangat utk beri salam kpd orang yg tak dikenali. Anak saya yg no 2, sekarang darjah 1, takde langsung semangat ini.

Awal tahun ini, ada semacam satu usaha utk pulihkan keadaan. Pihak sekolah nak semua ibu bapa terlibat dgn lebih aggresif lagi dlm sekolah, tak terhad kpd ajk shj. Satu permulaan yg bagus. Malangnya, itu shj perjumpaan yg pihak pengurusan sekolah panggil. Dan seterusnya, keadaan semakin teruk...

Satu hari sebelum raya, saya dah dptkan surat pindah sekolah dari sriimde. Sedih rasanya nak tinggalkan sekolah ini. Utk keluarga saya, sampai sini kita bersama. Utk ibu bapa yg masih berjuang utk sekolah, semoga anda berjaya. From the ashes, may you rise back and be successfull again.

Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?