<$BlogRSDUrl$>

Tuesday, August 16, 2005

Tambahan Java

AJAX and Web services - is there a correlation?. Perbincangan hubungan dan keserasian ajax dan web service. Serasi ka? Mungkin...

Introduction to the ASM 2.0 Bytecode Framework.

Internationalization, Part 1. Menarik ni, terutama kpd mereka yg nak i18n support.

JRockit JVM Support For AOP, Part 1. Tak pernah mencuba jvm jrockit secara serius. Nampak menarik.

The Artisan and the Artilect, Part 1.

Hibernate: Filter Collections.

Swing: Popup Menu & AspectJ.

Wicket: Reality? or Just Good Guerilla PR. Tak biasa dgn web framework bernama wicket ini. Nampak boleh tahan aktif. Saya masih menggunakan webwork 1.4, dan berminat nak maju ke hadapan dgn menggunakan web framework yg lebih component oriented, lebih html editor friendly dan support ajax serta relatively senang utk belajar dan guna. Dulu, saya aim tapestry tapi agak complex. Khabarnya, ver 4.0 yg dah hampir nak release adalah lebih mudah dan produktif.

Selain tapestry, Echo pun nampak macam menarik. Dan sekarang wicket. Sample code dia macam tapestry, dan punya experimental support utk ajax. Saya rasa akan kiv dulu perpindahan ini. Tengok la dulu perkembangan framework2 ini. Saya nak cuba cari yg serasi dgn saya dan memasukkannya ke dlm x2, spt mana saya masukkan webwork 1.4 ke dlm code gen.

Website ketiga2 framework ini ada dlm senarai links kat sebelah kiri blog ini.


Tambahan Iraq

Biking Toward Nowhere.


Cerita

Dpt dlm email. Kelakar gak. Macam ada kaitan dgn, dan menjawab balik hujjah salah satu ajaran sesat yg agak heboh baru2 ini aje.

Ada seorang guru tadika yg tidak percaya wujudnya tuhan dan dia pun
berfikir bagaimana nak brain wash kanak2 di tadika tersebut supaya
tidak mempercayai wujudnya tuhan. Dia pun mendapat satu akal...

> > > Guru tadika : Anak2, nampak tak pen ni.
> > > Anak2 : Nampak cikgu.
> > > Guru tadika : Pen ade kan.
> > > Anak2 : Ader cikgu

Kemudian guru tadika tadi memasukkan pen tu ke dalam poket dia, & bertanya
lg..

> > > Guru tadika : Anak2,nampak tak pen?
> > > Anak2 : tak nampak cikgu.
> > > Guru tadika : pen ade tak?
> > > Anak2 : takder cikgu.

> > > Guru tadika: Anak2 nmpk tuhan tak?
> > > Anak2 : tak nampak cikgu.
> > > Guru tadika : tuhan ader tak?
> > > Anak2 : takder cikgu.

Guru tadika td sgt gembira sbb tujuan dia nak brain wash otak budak2 tu
berjaya.
Tetapi dlm byk2 bdk tu ader seorg bdk yg pintar, dan

dia pun mengangkat tangan.............

> > > Bdk A : Cikgu bleh sy ckp sesuatu.
> > > Guru tadika : Bleh, mari ke depan.

> > > Bdk A : kwn2 nmpk cikgu tak.
> > > Kwn2 : nampak.
> > > Bdk A : cikgu ader! kan?
> > > Kwn2 : ader.
>>>>Gurutadika ;???????

> > > Bdk A : kwn2 nmpk otak cikgu tak?
> > > Kwn2 : tak nampak.
> > > Bdk A: cikgu ader otak tak?
> > > Kwn2 : tak ader.

>>>>Guru Tadika:()

> > > Moral of the story, bila tak nampak, tak semestinya takdak!
sayangi agama kita dengan 'amar ma'ruf dan nahi mungkar, kalau tidak kita,
siapa lagi...

didiklah anak-anak kita dgn bijak.......



Macam2

Presentation Java Black Belt. Menarik gak. Satu cara online exam/test yg sape2 boleh contribute soalan2 dan juga mengambil ujian2 utk naik ranking ke tali pinggang hitam. Website JavaBlackBelt.

Building Custom JSF UI Components. Kpd peminat2 Java Server Faces. A step by step article.

New AJDT releases ease AOP development. Artikelnya kat sini. Khas utk peminat2 AspectJ yg guna Eclipse spt saya.

Richard Bair explains why "Not Invented Here" isn't bad. Pendapat membuat framework/lib sendiri walaupun sudah ada yg open source punya. Teringat saya kat code gen yg saya buat sendiri tu.

Article: Wang Yu on Uncovering J2EE Clustering. Perbincangan yg hangat dan menarik. Banyak info2 baru dlm artikel ini spt Idempotent.

Guillaume Laforge interviewed about Groovy.

A Quick Runthrough for Echo2.

Midnight Coders Releases a Java Server For AJAX and Flash Apps.

TikeSwing.

Comments:
This comment has been removed by a blog administrator.
 
Pasal AJAX dan web service tu saya pernah juga terfikir mcm tu..

saya pernah tengok satu wiki software, org tu buat pakai XSLT.. dahsyat jugak, output di susun dlm bentuk XML dan gunakan XSLT utk transform jadi HTML.. ni tak pakai Ajax, cuma konsep gunakan XML tu nampak menarik..
 
Setakat pengalaman lebih kurang 6 bulan menggunakan xslt utk transform content dan data dlm xml menjadi xhtml, saya rasa kurang menggemarinya.

Saya lebih suka velocity, walaupun saya akui, utk transform content dlm xml, xslt lebih sesuai.

Rramai gak yg menyukai xslt ni. Pilihan kelesesaan masing2 :)
 
Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?