<$BlogRSDUrl$>

Sunday, August 28, 2005

Katrina

'The terrorist Katrina' is a soldier of Allah'.


Tambahan

Configuring Eclipse for Remote Debugging.

IRC Text to Speech with Java.

How to Decide What Bugs to Fix When, Part 1.

Did You Mean: Lucene?.

Perbincangan tentang StAX parsing performance paper. Apa kebendanya StAX ini? Dpd website Woodstox, "StAX specifies interface for standard J2ME "pull-parsers" (as opposed to "push parser" like SAX API ones)...". Sun pun ada implementation dia yg diberi nama SJSXP. Artikel tentang SJSXP. Download SJSXP.

Java performance.

Getting Started with the NetBeans Platform.


Bush

Bush's Obscene Tirades Rattle White House Aides.


Vets Aren't Buying Bush's B.S..



Ajax

Excerpt: Ajax in Action, The Page as an Application. Chapter 4, Part 1.

Article from java.net: Developing AJAX Applications the Easy Way. Artikelnya.

script.aculo.us.

Rico.


Macam2

Tudu Lists. Satu project open source yg menggunakan kedua2 Spring dan DWR.

Spring: Putting Spring XML Files on a Diet.

Hibernate HOW TO: Switching between Direct JDBC and Connection Pool Datasource.

JavaServer Faces vs Tapestry - A Head-to-Head Comparison. Artikelnya.

Comments:
Assalamualaikum....

Harap komen ini tidak menggangu dan ini adalah pendapat saya sahaja.

Okey, saya baru saja nak start berjinak-jinak dgn java. Kira-kira 2 tahun yang lepas saya pernah buat projek berkenaan Verification Tools menggunakan JSP dgn Tomcat sbg server. So..atas minat ingin mengetahui lebih mendalam mengenai Java saya telah memuat turun berapa komponen yang diperlukan untuk membangun iaitu :-

NetBeans IDE 4.1
Java2SE Development Kit 5.0
Sebuah buku utk Newbies - Java How To Program (Sixth Edition)
------------------------------
Compaq notebook 256MB, Celeron 1.6Ghz
WinXP Home Edition
------------------------------
Setelah siap dimuat turun, saya terus ke proses installasi. Semuanya berjalan lancar seperti diharap.

Sekarang saya terus proses implementasi iaitu membina projek Java pertama saya. Projek ini diambil dari tutorial NetBeans http://www.netbeans.org/kb/41/form_getstart.html

Semua langkah dari tutorial diikut dah saya berjaya melarikan projek tersebut dengan berjaya.

Tetapi disini beberpa perkara yang mungkin mematikan niat saya mengikut Java. Soalan saya ialah:-

1. Mengapa untuk membuat satu projek yang begitu mudah memerlukan masa yang lama untuk dicompile. NetBeans mengambil masa kira-kira 55 saat untuk melarikan projek tersebut.

2. Selain dari NetBeans, adakah terdapat IDE yang kurang menggunakan memori dah proses compile mengambil masa yang singkat. Esclipe saya rasa lebih berat dari NetBeans kerana penggunaan memori minimum sebanyak 512MB.

Saya merupakan freelance programmer dan telah menggunakan VB6 lebih dari 5 tahun.
 
W'salam.

Satu lagi cara utk compile java ialah dgn menggunakan ant. Saya sangat mengesyorkannya, sampai tahap, saya sendiri sudah menggunakan ant lebih dpd 4 tahun lamanya. Walau apa pun IDE yg digunakan, dpd JBuilder ke Jedit ke IntelliJ dan sekarang Eclipse, bila time compile, saya tetap guna ant.

Guna ant ni lambat atau tidak, hmmm...

Saya guna ant utk compile class2 code generator saya, execute code generator saya terhadap 3 file sumber utk menjanakan 6 file .java, dan compile 6 file .java ini, semuanya tak sampai 5 saat kat notebook saya yg punya 512MB ram.

OK kot kelajuannya.
 
Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?