<$BlogRSDUrl$>

Monday, August 22, 2005

Iraq

Eyewitness account of U.S. Operation Quick Strike on Haditha. Satu bacaan yg menarik dan harapnya menyedarkan lagi serangan hebat yg dikenakan ke atas umat Islam. Semoga kita sedar...


Tambahan Java

Precise Java. Website ni macam website Java Performance Tuning.

Lagi tentang i18n. I18N: Internationalization Guide for Java Web Applications. Pengalaman seorang developer dgn i18n ini. Artikel dia kat sini. OK gak. Check it out.

Internationalization, Part 2.

What Is NeoOffice/J (and Can It Replace MS Office).

LCD Text: Anti-Aliasing on the Fringe.

Using Drools in Your Enterprise Java Application. Lagi tentang Drools.


Doa Sheikh Al-Mohaisany

Sayang sekali. Website dan file flash tentang doa sheikh ini dah hilang. Sayang sekali saya tak save dulu.

Cari punya cari, sekadar jumpa audio doa dia kat load-islam dan text nye kat load-islam dan juga kat true ummah.


Kerja

Setelah memberi peluang kpd yg di sana, nampaknya, dgn kehendak Allah, yg di sana hilang begitu shj. Setelah tempoh yg dipersetujui berakhir, dan yg di sini menyatakan offer yg lebih baik, saya melihatnya sebagai tanda bhw yg di sini adalah yg lebih baik utk ku di sisiNya.

Kalau ikut hati, saya lebih berminat utk ke sana. Ialah, buat RnD dlm IT. Macam2 yg nak saya hasilkan utk mereka. Dan, kalau saya setuju utk menerima package yg lebih inferior dpd package (gaji, benefit, bonus, etc) baru yg dioffer kat sini, saya mungkin boleh join kat sana. Tapi, saya berkeras utk meminta package yg lebih baik dpd offer kat sini.

Sebab utama ialah, utk memberikan saya package yg lebih baik dpd package kat sini, kat sana kena bagi satu offer yg bukan main2 punya. Dgn bertegas utk nakkan package yg lebih baik, saya sebenarnya nak kat sana benar2 serious dgn apa yg mereka perkatakan. Saya tak mahu mereka separuh masak aje dgn apa yg nak mereka buat dan kemudiannya tukar kpd buat benda lain spt yg saya alami kat beberapa tempat kerja. Walaupun masa 1st dan 2nd interview, GM dan CEO mereka memberi 100% kepastian, tapi, semasa saya beri presentation, CEO mereka dah mula fikir benda lain dah.

Masalah utama yg saya lihat ialah ketidak sanggupan utk melabur dlm RnD. Nak bina RnD melalui kerja2 outsourcing dulu, baru la buat RnD. Macam mana syarikat lain terutamanya syarikat antara bangsa nak outsource kpd kita kalau team ini takde apa2 track record? Ada ke? Kalau team ini dah berjaya hasilkan a suite of products yg berjaya digunakan dlm sejumlah project, mungkin la. Dari dulu semasa saya kerja kat Sapura Research, hingga kini, RnD dianak-tirikan.

Macam mana negara nak maju? Macam mana nak menuju k-economi / ekonomi knowledge/pengetahuan ni? Betul2 mengecewakan. Takpe la. All the best to you. Semoga berjaya mencari calon2 lain yg lebih sesuai dpd saya.


Macam2

Hibernate: Log SQL Statements.

Rich Internet Applications - Could they be any easier?. Using the cajo proxy mechanism.

Internationalization road hazards.

Comments:
En Hamdi,
based on I18N tu, apa yg sebenaqnya suggestion yg dibuat ? Contohnya, kat sini buat masa ni meletakkan Currency dlm database, semua matawang utama dunia sama mcm dlm java.util.Currency kecuali M'sia instead of MYR, depa guna RM, atas alasan account department perlu kan RM bukannya MYR. Tp kalau formatting currency, tak semua negara guna #,##0.00, mcm cth dia bg French tu. Apa yg perlu dimasukkan dlm properties file, apa yg boleh kita guna java.util.Currency ? Saya dah cuba gunakan java.util.Currency tu tp dibangkang psl case RM tu. Ini yg membuatkan saya ikut en Hamdi ni, tukaq kerja... :-)
 
Dari segi formatting spt "#,##0.00", itu yg dicadangkan utk dptkan berapa titik perpuluhan dan tanda pecahan sebelum memasukkan ke dlm formatting string tu. Checkout method2 yg dinyatakan dlm artikel dia tu.

rizan keje kat mana sekarang ni?

eh, saya takde tukaq keje setiap kali cadangan saya dibangkang. kalau betul, saya dah keje kat lebih 10 tempat la :D
 
hish en Hamdi, kes kecik jer pon Currency tu. Takkan sampai tukaq kerja psl tu....:-) ada sebab lain la en Hamdi...
saya dah gunakan formatting tu, based on titik perpuluhan yg java.util.Currency guna (fraction digit). Ttp kat sini, depa ni lebih suka declare sendiri benda tu, e.g. boolean Y/N utk letak titik perpuluhan @ tidak. Nampaknya, kena ubah lg la jawabnya.
 
Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?