<$BlogRSDUrl$>

Monday, June 06, 2005

Kelahiran x2... satu cerita dipetang jumaat...

KABOOMMM!!

CIS! Kenapa ini terjadi? Kenapa percubaan aku utk memasukkannya ke dlm badan cg tak berjaya? Ini dah kali ketiga. Masih hancus! Aduuhhh!! Begitu perit sekali. Perit utk aku terima hakikatnya. Tapi... aku terpaksa terima jua.

Oh, cg yg setia. Telah bertahun2 engkau berkhidmat utk aku. Tak pernah penat, lelah mahu pun jemu. Beribu2 file yg telah engkau hasilkan. Berjuta-juta baris yg telah engkau penakan. Bermacam-macam yg telah aku minta kau tanggung. Dari satu cg yg simple, kepadalah satu cg yg dasat, terutamanya bila bersatu dgn aj.

Tapi, setelah sekian lama kau menanggung beban yg bertambah, akhirnya, hayat dirimu telah sampai dipenghujungnya. Rangka mu tak lagi dapat menampung beban yg berlebihan. Beban hebat yg dipanggil Hib ini. Beban yg kalau dapat engkau terimanya, mampu memasukkan mu kepersada dunia.

Hiba rasanya hati ini. Perjalanan ku masih jauh. Beban Hib, S dan banyak lagi yg perlu aku tempohi. Sebelum ini, semuanya telah kita tempohi bersama. Aku lalui dan kuasainya dahulu, sebelum memasukkan ke dlm diri mu.

Sekarang, aku terpaksa melaluinya keseorangan. Dan aku perlu teruskan perjuangan.

Adakah kehadiran mu sia-sia? Adakah pengalaman yg dilalui bersama, dibuang begitu shj?

Tidak. Aku takkan biarkan ia lupus begitu shj. Aku dah buat keputusan. Akan ku teruskan warisan mu. Lagenda mu.

Pengalaman berharga yg telah aku lalui bersama cg akan diteruskan. Walaupun bukan cg sekarang, tapi generasi seterusnya selepas cg. Generasi yg diilhamkan dpd segala kelebihan, kekuatan dan kelemahan cg. cg generasi kedua.

Selamat datang ... x2 ... ke dunia ku. Kelahiran mu ... sepenuh kekuatan ... dinantikan...


Tambahan lagi

Business Intelligence and Reporting Tools.

"OpenXava is a framework to develop easily business applications with XML and Java."

"QueryForm is a robust Java application that provides a powerful GUI front end for JDBC-enabled databases."

Handling Uncaught Exceptions and Errors in a GUI Friendly Way.

The Java Developers Almanac 1.4


Tambahan

Backbase releases Community Edition of its AJAX / RIA software. Perbincangan kat theserverside.

Terracotta - Java clustering & caching without API's. Perbincangan yg amat menarik kat theserverside. Ia adalah satu product commercial yg nampak macam power. Ntah berapa harganya. Tapi, menarik. Salah satu kelebihannya ialah apa2 class pun boleh diclusterkan tanpa apa2 tambahan pada code. Hanya perlu kerja2 configure. Al-kononnya la.

HA-JDBC: High-Availability JDBC.

C-JDBC: Clustered JDBC


Macam2

Matisse demo. Sangat menarik! Satu feature hebat utk ide netbeans jika mereka benar2 berjaya mengimplementnya dgn baik. Malangnya, dijangka release dlm Q4. Lambatnya. Perbincangan tentangnya di javalobby.

Sementara itu, netbeans 4.1 dah release dgn beberapa feature yg menarik gak, walaupun tiada matisse. Antara yg menarik ialah support utk J2ME development.


Hibernate

Percubaan pertama utk guna hibernate menggantikan castor as is gagal. Masalah timbul utk kes many to one dan yg peliknya, utk kes biasa yg mana, saya telah menambah field2 baru dlm table itu. Tapi, utk kes yg disebabkan oleh mapping hibernate, saya terpaksa baca balik semua docs yg ada tentang mapping hibernate. Masih tak settle lagi.

Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?