<$BlogRSDUrl$>

Wednesday, May 18, 2005

Spring

Tak sempat nak post bhgn seterusnya tentang Spring. Kesibukan nak kena deploy 1st jun ini membuatkan nak post link2 yg pada saya menarik pun susah. Tapi, kena post gak. Krn, blog ini paling tidak adalah rujukan utk diri saya sendiri. Sape2 yg merasa faedah dpdnya, all the better :)

Buat masa ini, sangkut kat scheduler menggunakan Spring. Ntah kenapa tak leh run spt dlm buku. Yg peliknya, sesetengah bean yg dideclare dlm applicationContext.xml tu mampu menyebabkan bean2 yg a ok sebelum ini, tiba2 je tak jalan. Bila commented out sesetengah bean itu, baru jalan balik. Nampaknya, error yg dihasilkan oleh sesetengah bean ini mampu mengganggu alam persekitaran Spring. Kena extra berhati2 bila menambah bean declaration.


Code gen

Sebelum kena tugas agak mengejut yg kena siap 1st jun tu, saya sempat modify code gen saya supaya menjanakan data class yg compatible antara kedua2 castor dan hibernate. Masalah yg timbul ialah dlm kes 1..* yg saya implement menggunakan java.util.Collection. Implementation class sama ada java.util.ArrayList atau java.util.HashSet. Ia berjalan lancar dgn castor. Masalahnya, hibernate nak lebih khusus iaitu sama ada java.util.Set atau java.util.List. Godek punya godek, akhirnya settle. Setakat ini la. Mungkin akan jumpa masalah berkaitan in the future.

Hooray! Code gen saya dah diupdatekan supaya boleh jana basic hibernate xdoclet tags dlm source code utk membolehkan xdoclet jana mapping files. Next, bila sempat, nak masukkan hibernate dlm projek saya sekarang ini menggantikan castor. Nak guna Spring sekali. DAO class nak dijana secara auto utk menggunakan HibernateTemplate dlm Spring.

Bulan depan la nampaknya.


Macam2

Intro to the Spring Framework.

MINA 0.7.1 Released: A Network Application Framework

dotCMS CMS/Portal 1.0 Released

Storing Session State on the Client. Perbincangan theserverside.

Gosling introduces discord in his view of Harmony

'Geronimo! The J2EE 1.4 engine that could' on dW. Perbincangan theserverside.

Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?