<$BlogRSDUrl$>

Wednesday, May 25, 2005

Kelas OOAD

OK. Setelah diminta (berkali2) mengadakan yahoo groups atau google groups oleh 1kHz, akhirnya saya bersetuju dgn dia. Sebabnya krn sebelum ini, saya lebih tumpukan perhatian saya kpd kelas ooad dan bukan sangat kat email. Ini krn, utk saya, email bukanlah satu cara utk belajar ooad yg berkesan. Ini mungkin krn kekurangan diri saya sendiri yg kurang pandai mengajar orang. So, saya lebih berminat utk mengadakan kelas sebulan sekali. Kat situ, face to face, pertanyaan boleh diajukan. Malangnya, kesibukan masing2 tidak mengizinkan, selain kelas tunggal yg diadakan beberapa bulan lepas.

Setelah 3 bulan berturut2 tak berjaya diadakan kelas, saya dah terima hakikatnya, bhw, terpaksa la melalui email aje. Dan tahap yg boleh saya sampai, juga adalah terhad. Kalau ikutkan hati, terasa malas pulak nak teruskan group ini. Tapi, selagi ada yg nak belajar ilmu ooad, walaupun dgn cara yg terhad iaitu melalui email, maka, saya akan berusaha utk bantu.

So, utk mereka yg berminat, sila cadangkan nama group ini dan beritahu bhw anda berminat utk join. Saya hadkan group ini kpd muslim shj dan hadkan group ini kpd private, iaitu hanya ahli shj yg boleh lihat dan post.


Macam2

Free Book from Java BluePrints. Buku free dari Sun. Mari-mari, free-free, mari-mari.

How to Use Design Patterns. Satu temu bual yg amat menarik dgn salah seorang guru design patterns, Erich Gamma.

Utk saya, satu cara utk guna design patterns dlm sw dev kita ialah dgn tidak memikirkan design patterns in the first place. Saya lebih tumpu kpd object modeling menggunakan analysis patterns dan patterns peter coad. Apabila dah implement beberapa use cases dan melakukan refactoring, bolehlah dimasukkan sekali mana2 design patterns yg sesuai. Usah paksa diri utk memuatkan juga design patterns ke dlm design kita.

Disebabkan ini, nilai design patterns, walaupun masing sangat berguna, ia bukanlah the only one yg perlu saya khatam dan master. Ilmu object modeling dan pelbagai analysis patterns juga tak kurang hebat dan bergunanya.

Dgn kehadiran aspects (AOP), ia semakin compliment proses ini. Dan, dgn kehadiran IoC menggunakan Spring, ia juga semakin compliment proses ini. Maksud compliment di sini ialah, kelemahan2 yg ada dlm existing proses sikit2 diatasi.

AOP memberikan saya the extra mile towards a design that is resilient to change dan memudahkan saya melakukan design pattern tertentu spt decorator, chain of responsibility dan banyak lagi yg mana sebelum ini, saya kena rombak / cleanup banyak gak code.

Spring pulak menyusun variable2 yg sepatutnya jadi constant atau dlm master properties file yg sebelum ini bersepah sama ada kat dlm source code mahupun kat dlm sejumlah properties files. Of course, susun dependencies antara objects juga lebih kelihatan dan teratur.

Alhamdulillah.

Comments:
salamz..

walau dah dekat setengah tahun, saya masih kabur lagi apa yg design pattern, mana yg analysis pattern, pattern peter coad tu apa?
apakah OOAD tu mesti sekali dgn pattern etc..?

kalau boleh mintak tolong bro hamdi cerita bird-eye-view pasal patterns ni semua.. as a future blog entry maybe? kalau ada kelapangan la.. terima kasih byk2..
 
InsyaAllah, saya akan cuba sekali lagi utk terangkan OOAD, AP, PCP dan DP, in the future.

Masalahnya, nak sampaikan dlm bahasa dan term2 yg mudah difahami. Tak pe la. Saya cuba gak kelak.
 
W'salam.

Susah gak nak cari web site yg benar2 sesuai utk mereka yg baru dlm Java.

Cadangan saya, cari la buku Java utk beginners spt Thinking in Java (boleh diperolehi dlm format pdf secara percuma) dan khatamkan la ia. InsyaAllah, usaha tersebut mampu meningkatkan asas Java anda.

Saya dah laluinya dan ia memang berjaya meningkatkan asas Java saya. Masalahnya, buku Thinking in Java ni agak membosankan. Tapi, kena bersabar la dan teruskan pembacaan dan membuat coding contoh dia. Amat bagus utk newbie.

Harap ini membantu.
 
Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?