<$BlogRSDUrl$>

Sunday, April 17, 2005

Lahirnya seorang lagi software architect

fnd adalah rakan sekerja saya kat company S dulu. Dia join company S bermula sebagai masters practical student kursus sw eng, kat case, utm. Selepas tamat, syarikat S ambil dia bekerja. Kami sama2 ditendang keluar oleh induk syarikat S masa kena vss, 31 julai 1999 dulu.

Selepas saya dpt projek utk buat sistem building automation utk wisma mbsa, fnd join saya utk bantu dlm projek tersebut. Kami berdua sama2 perah keringat utk menyiapkannya dlm masa lebih sikit dpd 1 tahun, siap dgn installation dan comissioning.

Saya assign GUI tier (MMI - man machine interface) kpd fnd dan saya handle server tier beserta agent/bridge ke PLC Koyo. Utk melancarkan development kami, selepas beberapa bulan buat development, saya hasilkan message bus yg menghubungkan ketiga2 tier tersebut, menggunakan RMI. Saya juga menghasilkan API yg perlu disokong oleh message bus kami tu dgn memfokus kat use case / scenario yg cut across ketiga2 tier dan melihat API apa yg diperlukan utk menyokongnya.

Development kami berdua amat lancar selepas ini di mana, sempadan pembahagian kerja beserta architecture menjadi panduan yg jelas.

Alhamdulillah. Walau ringtangan yg teramat besar kami hadapi, baik dari segi teknikal mahupun dari segi management dan kewangan, dgn izin dan kehendak Allah, projek tu siap.

Kami berpisah membawa haluan masing2 tidak lama selepas itu. fnd join syarikat SE, main con utk projek wisma mbsa, utk meneruskan support dan installation bagi sw building automation tu kat 2 lagi site. Saya pulak ke syarikat M.

Selepas lebih 2 tahun, fnd ajak saya join syarikat SE. X bos kami yg sekarang jadi bos kat SE, ada kekosongan. Selama 6 bulan saya kat SE, utk hasilkan sistem building automation version 2 dan utk hasilkan beberapa framework lagi. Sekali lagi, spt biasa dan kat mana2 saya bekerja, saya cuba perturunkan apa2 ilmu yg saya ada, walaupun sedikit. Takde sembunyi2, tak spt yg saya alami masa saya cuba belajar OOAD dulu.

fnd memang sedia utk belajar dgn saya, dari masa dia kat syarikat S, masa dia bekerja bersama2 saya, dan juga masa kat syarikat SE. Saya merasakan fnd dah bersedia utk jadi seorang software architect. Hanya, fnd sendiri yg merasa kurang yakin terhadap kemampuan diri dia.

Dan sekarang, fnd khabarkan kpd saya, dia akan tolong seorang rakan kami dlm projek yg mempunyai lebih dpd 10 module. Dan fnd dipertanggungjawabkan utk menjadi designer / arhictect projek tersebut. Tahniah fnd. Semoga fnd tabah dan sabar menghadapi ujian2 sebagai seorang software architect.


Tambahan lagi2

Practical Books for Pragmatic Programmers

Using the Strategy Design Pattern for Sorting POJOs

Managing Component Dependencies Using ClassLoaders

Regular Expressions in J2SE

Top 15 Ant Best Practices


Tambahan lagi

FileRA 1.0 Released. Perbincangannya bertukar menjadi hangat tentang lesen sw yg mereka guna iaitu GPL. Pengarang sw FileRA ni mempunyai interpretasi berbeza tentang GPL, jauh berbeza dgn interpretasi Mysql :p. FileRA

CodeHaus releases Mule 1.0, an open-source ESB. Mule

Will J2SE Embedded Phase out J2ME?

"Pragmatic Project Automation" Review. Nampak menarik gak. Saya ada 1 je buku kumpulan Pragmatic ni dan ia boleh tahan bagus. Check out sample chapter dia.

I Fixed the JDK!. Pengalaman seorang dlm membantu Sun bugs fixs JDK.

Hibernate: Discriminators and Table-Per-Subclass

General: Build equals(), hashCode(), and toString() with Jakarta Commons


Tambahan

JCA 1.5, Part 1: Optimizations and life-cycle management

Create internationalized JSP applications

Classworking toolkit: Performance tracing with aspects

AOP@Work: AOP and metadata: A perfect match, Part 2


Tambahan Iraq

What I Heard About Iraq


Macam2 Java

Guidelines for Building Webapps

Leveraging Java Securtity and JAAS

GCJ grows up


Hukum menggunakan Jin

Memanfaatkan Jasa Jin dan Bagaimana Hukumnya Memelihara Jin?. Banyak lagi soal jawab agama di sini.

MEMINTA TOLONG JIN UNTUK MENGETAHUI PENYAKIT

GARIS PANDUAN BAHAN PENERBITAN BERCETAK DAN AUDIO VISUAL BERHUBUNG DENGAN UNSUR-UNSUR YANG BERCANGGAH DENGAN AKIDAH DAN AMALAN AHLI SUNNAH WAL JAMAAH

Bersahabat Dengan Jin

Hukum Menghadirkan Jin

Lain2

Comments:
Hiiiii bangganya kalau dapat jadi s/ware architect.. Errmmm, 10 tahun lagi boleh kot? :D
 
Teruskan usaha bersungguh2 1kHz. InsyaAllah, 4 ke 6 tahun lagi, 1kHz mampu menjadi seorang lagi software architect.

Jgn lupa rendam buku Design Patterns, Analysis Patterns, dll, dan minum setiap pagi dan setiap malam. hehehehe!!
 
terima kasih bro hamdi, saya akan cuba bersungguh2 :)

errr, pinjam buku bro hamdi nak rendam boleh? saya belum beli lagi la :D
 
Nak pinjam!? Aisey! Dah banyak sangat kena rendam la. Rasanya dah hilang berkat ilmu nye. kahkahkahkah!!!

1kHz beli la buku2 tu. ingat! kena bersungguh2 ni. lagi pun saya dpt komisyen setiap kali 1kHz beli buku2 ni ;)

(komisyen pahala la :))
 
Semalam saya pegi pesta buku kat PWTC, ada nampak buku GoF tu, RM150 harganya. Tapi saya angkat lain, yg ni: Design Patterns In C#, RM136 shj..
Tengok yg GoF punya tu example dlm C++, poning den nak paham..

Buku yg C# ni ada semua GoF punya patterns, cuma example dlm C#.NET. Baru baca preface je, jadi tak boleh komen byk..

Ok, masa utk rendam-merendam...
 
comment saya kat atas tu tak keluar kat page yg betul la.. pelik? blogger ada bug?
 
Ha! Amacam? Dah berapa tempayan dah 1kHz minum? :D

Pastikan khatam buku tu dlm masa sebulan dua ni. Kalau tidak, takut2 basi plak nanti. :)
 
Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?