<$BlogRSDUrl$>

Friday, April 01, 2005

Forum tempatan

ITTutor dah kembali dan sekarang mereka kenakan yuran kemasukan RM 10 shj. OK gak aa. RM 10 tu tak la mahal utk mereka yg dah bekerja, tapi mungkin sakit sikit utk pelajar yg tight budget nye. Semoga berkembang semakin pesat dan makmur, serta dihadiri pakar2 IT dan dikerumuni murid2 ilmu IT.

Utk saya, saya dah jarang masuk bukan shj ITTutor, bahkan bincang.net dan juga raudah. Lebih2 lagi dgn down nye ITTutor selama beberapa hari, membuatkan saya tak check pun ITTutor akhirnya. Saya hanya tahu ITTutor dah up balik bila 1kHz bagitau dlm email.

Salah satu sebab kenapa saya masuk forum tempatan, lebih 5 tahun lepas, bermula dgn sembang (.com ke .net eh? lupa dah) ialah krn utk bantu mereka yg nak tahu tentang Java dan utk berkongsi sedikit ilmu dan pengalaman yg saya ada. Masa tu, begitu sedikit pakar2 IT dlm Java dan macam2 lagi.

Bergesel bahu dgn saudara Hazman, saudara Bustamam, dan ramai lagi, begitu menyeronokkan. Dpt la juga saya ilmu dpd mereka ini, selain ilmu yg saya curahkan kpd mereka yg sudi bertanya.

Sekarang, nampaknya dah semakin ramai pakar2 IT dlm banyak bidang termasuk Java. Pakar2 spt farid, cairo, harimaumalaya dan begitu ramai lagi, adalah sungguh refreshing dan mengembirakan hati saya. Saya amat berharap mereka meneruskan usaha utk membantu murid2 ilmu Java ini. Utk mereka yg pernah bekerja dan err... berguru dgn saya, saya harap curahkanlah juga apa shj ilmu OOAD yg telah mereka pelajari.

Rasanya dah sampai masa dan ketika, peranan saya lebih kpd pemerhati. Kira, pencen sementara la dpd forum2 tempatan. Selain beban kerja yg ada, saya perlu bantu seorang kawan. Dan saya juga nak kuasai habis2an hibernate dan spring. Dah lama sangat saya tangguh. Dah tiba masanya saya menyelami dan menghayati kedua2nya. Tak leh ditangguh2 lagi. Sudah cukup saya ketinggalan. Saya juga nak upgrade code gen saya. Design ver 2 ni dah terlalu usang utk tampung apa yg nak saya buat dgn code gen, dah semakin kompleks utk diextend.

Saya masih aktif dlm group OOAD, selagi ada ahli yg nak group itu aktif.

So, saya pencen sementara dpd forum2 tempatan. Sehingga bertemu dilain kali dan masa. Semoga ITTutor, bincang.net dan raudah berjaya.


Macam2

Hibernate vs. Rails: The Persistence Showdown

JOGL


Iraq

Tanks take a beating in Iraq

Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?