<$BlogRSDUrl$>

Thursday, February 24, 2005

Macam2

Hibernate Performance Tips

Swing: Select text on focus gain

Jeff Gannon - seorang ass sucking kpd Bush yg menyamar sebagai pemberita dan menanyakan soalan2 mudah dan memihak kpd bush semasa sesi soal jawab.


SAP lagi

Minggu lepas saya telah berjumpa dgn 2 orang SAP, satu sales manager dan seorang lagi Senior Solution Architect. Mereka nak terangkan tentang SAP Netweaver, satu development environment yg setanding, jika tak lebih lebih hebat dpd development environment IBM dan BEA, mahupun Oracle.

Nampaknya impressive gak aa, di mana, semua application SAP boleh diaccess menggunakan module XI dlm Netweaver. Kiranya, semua application SAP boleh jadi ibarat 3rd party tools. Memang dasat la. Itu kelebihan mereka.

Saya ditugaskan utk menilai apa yg SAP ada dan utk memberi recommendation kpd bos saya. Apabila orang2 SAP ni tanya saya apa pendapat saya tentang produk mereka, saya kata OK, boleh jadi salah satu pilihan utk kami guna.

Sales Manager tu kurang puas hati. Dia cuba meyakinkan saya bhw, SAP adalah pilihan terbaik dan terbagus, semua syarikat2 besar guna, banyak standard yg ada dlm SAP ni, risiko sangat rendah krn begitu banyak syarikat besar guna dan dah begitu lama mereka guna, dan bermacam2 lagi.

Saya terasa macam kena serang dgn taktik Shock and Awe aje. Bertenang, saya cuba tenteramkan diri.

Saya membalas balik dgn mengatakan, kalau ikutkan hati, saya lebih suka develop sendiri system tu krn sistem tersebut bukan la besar sangat dan sistem yg terbaik pada saya ialah sistem yg dibina hasil dpd requirements domain expert dan proses syarikat yg terbaik. Kalau proses syarikat belum cukup bagus, maka domain expert / pakar hendaklah melakukan BPR terhadap proses sedia ada dan apabila proses sedia ada dah boleh diterima, maka barulah sistem dibina mengikut requirements baru tu. SAP ibarat overkill, besar dan mahal. Tapi, saya tidak menolak SAP dan tetap menyatakan bhw ia adalah salah satu pilihan, spt yg diarahkan oleh bos saya sebelum ini.

Sales Manager tu menyerang lagi menggunakan taktik FUD (fear, uncertainty, doubt). Antara FUD dia:

1. Kalau saya design dan develop sendiri sistem tu, sayalah yg paling mahir tentang architecture sistem tersebut. Takde sesiapa yg boleh ganti saya, menjadikan saya boleh demand kat syarikat utk dpt kenaikan gaji 2X ganda. Guna SAP, risiko ini tak berlaku krn SAP akan menjaga pelanggannya.

2. Sistem yg dihasilkan sendiri belum tentu berjaya disiapkan dan merupakan risiko yg tinggi kpd syarikat. Sistem SAP dah siap dgn begitu banyak syarikat besar menggunakannya dan track record dlm production yg begitu baik sekali.

3. Sistem yg dihasilkan sendiri kemungkinan besar tak proven dan tak mampu utk support lebih 400 juta transaction setahun, tanpa apa2 masalah kat production dan tak down. Jumlah 400 juta ni, mamat sales manager tu sendiri.

Jawapan saya:
1.1 Kalau guna SAP, kami kena employ pakar2 SAP dan mereka sememangnya dah mahal. Sales manager tu balas balik mengatakan developer SAP ni murah aje, tak mahal pun. Lagi penipuan manager tu. Lepas perbincangan tu, saya cari kat jobsdb dan memang tak mahal pun gaji mereka ni. 2 tahun pengalaman hanya RM5,000 sebulan aje. 5 tahun pengalaman hanya lebih RM10,000 aje. Hahahahahahahaha. Tak mahal kepala hotak!!!

1.2 Utk buat satu sistem yg kritikal, kita kena la guna methodologi yg sesuai utk nye. Dlm kes ini, saya akan memastikan documentation projek spt use case dan uml diagram adalah lengkap. Selain itu, saya akan memastikan unit test dan test suite adalah selengkap yg boleh utk bertindak sebagai safety net kpd orang seterusnya. Sales manager tu kata uml tak cukup. Saya potong kata2 dia dgn menyatakan betul, tapi dgn unit test, orang seterusnya boleh melakukan apa2 perubahan dgn yakinnya. Dia senyap, saya agak krn dia tak faham unit test tu apa.

2. Saya adalah software architect dan sekiranya projek ini betul2 jadi, saya yg akan bertanggungjawab utk menjayakannya. Ringkasnya, my neck is at stake. Jadi, risiko sesuatu projek itu merupakan risiko yg perlu saya ambil dan pertimbangkan. Pengalaman lebih 9 tahun buat sw dev mengajar saya risiko2 dlm sw dev ini. Sistem yg hendak dibina ini bukan la sistem yg besar dgn saya tak lihat mana2 bhgn yg mungkin boleh jadi technical hurdle kpd menjayakan sistem ini. Domain expert pun ada dan akan melakukan BPR terhadap proses syarikat dulu. Utk saya, risikonya adalah berbaloi utk diambil.

3. Saya adalah developer utama dlm membina satu sistem building automation utk syarikat S dulu yg mana syarikat S dah diploy kat 3 site, bermula dgn wisma mbsa. Sampai sekarang, iaitu dah lebih 4 tahun berjalan tanpa masalah. Proven atau tidak tu? Version baru yg dibina lebih 1 tahun lepas boleh support lebih 5,000 transaction sesaat. Ini bererti, boleh support lebih 400 juta transaction dlm masa beberapa hari aje. Sales manager tu macam tak percaya dan memang tak puas hati. Apa yg ada dlm setiap event tu? Timestamp aje? Saya jawab, selain ada time, ada juga jenis event spt nak on kan ke, kesan off ke, suhu ke, etc. Saya lupa bagitau dia, saya pump sampai 100 juta events ke dlm sistem tersebut secara single burst dan sistem 3 tier tersebut mampu buffer dan hantar dari satu hujung ke satu hujung tanpa masalah dgn selesainya dlm masa tak sampai 1 hari. Saya juga pump beberapa puluh ribu events setiap beberapa saat kpd dlm sistem selama beberapa hari dan sistem tersebut tak crash, masih maintain memory yg digunakan dan masih maintain performance dia. How's that for reliability and performance.

Sales manager tu tiba2 aje tak bercakap balik dah. Macam terkelu lidah dia. Saya cepat2 pujuk dgn menyatakan, saya yakin SAP lebih baik lagi dpd ini, mungkin boleh handle 100 ribu transaction sesaat, tapi point saya, custom development mampu menyokong keperluan syarikat yg sederhana ni. Tak perlu lebih2.

Sepanjang perbincangan, selain menerangkan Netweaver, solution architect tu kurang bercakap. Lebih kpd dengar aje. Perbincangan berakhir tak lama lepas tu.

Amik kaaauuu!!

Comments:
kalau la dr dulu masuk line SAP kan gaji dh RM 10000...hahahahahahaha...

biasa la en hamdi, kan depa tu org marketing, cakap biaq kemas w.pun tak tau mcm mana Software Development mcm mana.
 
Yup, memang sesetengah orang marketing ni, terutama yg bekerja dgn syarikat besar, mentang2 mereka keje kat syarikat besar, sanggup berlagak macam mereka tahu semuanya. OK gak sekali sekala membantai keyakinan mereka yg tak berasas tu :D
 
Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?