<$BlogRSDUrl$>

Thursday, February 17, 2005

Dajjal, Iman Mahdi dan Hari Kiamat

Banyak gak dengar cerita/berita tentang ini. Yg pertama tentang 2 gerhana dlm bulan ramadhan tahun ini. Cari punya cari kat internet, tak de plak. Yg ada ialah 2 gerhana dlm bulan ramadhan ialah pada ramadhan tahun 2003. Sila rujuk sini dan sini.

Terjumpa beberapa link menarik:
Hadith Database dan Sunnah and Hadith. Tambahan tentang Imam Mahdi oleh Sahih Muslim dan Sunan Abu_Dawud.
Eclipse in Ramadan and Imam Mahdi.

Keluarga Saud.

Hanya Allah yg lebih mengetahui.


POI

Lama dah tak godek2 poi ni. Sekarang kena godek2 balik krn perlu convert data lama dlm excel sebanyak 1640 consignments dan masukkan ke dlm db yg baru siap. Download dan guna ver 2.5.1. Best. Walaupun dah lama, tapi API depa memang kemas. Yg boringnya mereka guna short, walhal Java default kpd int. Jadi, asyik kena cast ke short aje.

Selain masalah kecik tu, yg lainnya amat memuaskan, termasuk documentation mereka. Saya rujuk "Busy Developers' Guide to HSSF Features". Ringkas dan padat. Best!


OOAD Study Group

OK, dah ada 11 orang. Nak email semua orang. Tengah tunggu email gunx krn saya hanya ada phone no dia aje.

Senarai setakat ini:
1. ryzam
2. mnajem
3. 1kHz
4. nunjimmimya
5. chatid
6. bekabox
7. linuxlah
8. farid
9. cairo
10. gunx
11. deffen

Saya akan email kpd semua tentang tarikh perjumpaan yg pertama, sama ada hari sabtu 26/2 atau ahad 27/2, dan juga tentang tajuk pertama yg nak dibincangkan.

Tunggu...


JGoodies Forms

Dah berjaya develop satu sistem matematik utk anak2 saya, menggunakan Java Swing dan JGoodies Form Layout masa cuti raya cina yg baru lepas. Pening gak baca manual JGoodies Form Layout ni. Nasib baik sample code yg datang sekali tu senang utk difahami. Copy, paste dan modify! Yay! Jalan!

Saya dah tak larat dah nak tanda soalan latihan matematik anak2 saya, terutama yg darjah 3 tu. Dah masuk beribu2. Sistem penjana soalan yg saya buat tu menghasilkan 20 soalan utk setiap 1 muka surat di mana, selain nombor dijana secara rawak, kedudukan jawapan pun adalah secara rawak spt A + B = _ atau A + _ = C atau _ - B = C, dan sebagainya. Pening lalat gak nak tanda bila dah mula masuk ribu2.

Dgn adanya sistem matematik terbaru ni, sistem akan terus bagi jawap dan keep track jumlah yg betul. Yay! Tak payah tanda dah. Next, kena convert problem solving kpd sistem spt ini plak.

Lama gak buat benda ni. Sistem yg baru siap dan menggunakan JGoodies Form Layout ni amik masa 6 ke 8 jam utk siapkan campur, tolak, darab dan bahagi, semuanya secara rawak. Tak pe la. Utk problem solving ni, masa utk belajar Forms Layout dah tara dah. Dan sepatutnya, banyak gak code2 yg boleh direuse. Problem sikit krn nak kena pastikan penjodoh bilangan, dan macam2 lagi grammer betul utk hasilkan soalan dlm BI tu.


Macam2

Annotations: Utilizing the Standard Annotations.

Enrich Java-based web apps with Pragmatic Controls 0.5.

jThinRich.


BMI
Body Mass Index calculator kat sini.

Comments:
alamak, saya slightly overweight la :)
kena bykkan execise fizikal ni, kurangkan exercise coding je..

pasal 2 gerhana tu saya pernah dengar benda tu mcm tak valid sbb dah berlaku banyak kali gerhana mcm tu.. saya dengar org cakap je la, takde bukti kukuh.. link bang hamdi kasi tu pun malas nak baca :)
 
kalau tak krn ketinggian saya, saya ni pun dah overweight. nasib baik cukup2 je normal :D

saya ada dengar cerita menarik dpd saudara saya yg dia dpt dpd salah seorang jemaah haji yg baru pulang. saya nak cari sape2 yg boleh tolong verify cerita tu. kalau ada apa2 tentangnya, bagitau la yek.
 
Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?