<$BlogRSDUrl$>

Tuesday, January 11, 2005

Development

Ah! Kena buat balik sistem courier saya ni. Prototype yg mula2 saya buat tu, dah tak sesuai lagi. Bila teliti semula, user requirements dah berubah cukup banyak utk membuatkan saya terpaksa buat balik, kena hasilkan satu sistem courier yg di refactor dpd sistem lama.

So, saya bermula dgn hasilkan use case diagram. Bincang dgn rakan yg ketuai operasi. Actor ditambah dpd sebelumnya. Beberapa proses pun ditambah juga, tapi yg lama ada yg dibuang. (lebih kurang 2 jam)

Seterusnya, object model dilakukan utk use case pertama shj. Masukkan object model ini ke dlm code generator dgn meng'copy'kan beberapa file prototype ke dlm dir baru dan modify. Runkan code generator. (kurang 1 jam)

Selepas siap, masukkan keupayaan login dgn meng'copy' dan modify file aspect login dlm apps lama ke apps baru. Modify supaya merujuk kpd class2 baru dlm app baru ni. Tambah view kat dlm file view.properties. (10 minit)

Compile, run dan test. Berjaya! Login berjaya! :D Jumlah HCLOC (hand coded lines of code) yg baru : kosong (0).

Next, masukkan feature register customer.

To be continued...


Interview

Semalam, seorang calon telah di interview oleh bos saya. Kalau bos saya setuju, dia kena interview dgn CEO plak. Masalahnya, CEO ni teramat la sibuknya. Kalau dischedule pagi, dpt jumpa petang tu dah kira bertuah la, silap2 kena malam. Bawa la buku atau apa2 bahan bacaan.

Peringatan: masa interview tu, kena pakai tali leher, kena speaking english lebih lagi dan bercakap lebih kuat supaya jelas orang mendengarnya.

Good Luck! Hope to see you in my team soon, insyaAllah. :)

Cairo, I hope you will be next. Harapnya hang tak terlalu sibuk bila tiba masanya.


Macam2

IBM frees 500 software patents. Perbincangan kat theserverside.

XUI 1.0.4 final is now available.

GNU Classpath 0.13 Released.


Iraq

Satu video yg menarik tapi agak panjang, lebih kurang 15 minit, tentang keadaan di Falujah. Link keseluruhan kat sini.


Comments:
ruginya tak tau Java.. kalau tak ada can kerja dgn Abg Hamdi :)
 
Tak pe la 1kHz. Bukannya best pun kerje dgn saya ni. Nanti kena dera. Lebih teruk dpd tu, kena bebel dgn saya tentang teknologi tu, teknologi ni. Nanti kena bored to death ;)
 
hehehe.. bebel pasal teknologi? gonna be like music to my ears..
btw, cerita pasal development tu tak sambung pulak? seronok baca yg HCLOC == 0 tu..
 
Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?