<$BlogRSDUrl$>

Tuesday, December 28, 2004

Soalan dpd 1kHz:
... abg hamdi ada code generator buatan sendiri la.. envy, envy.. tapi kata pakai O/R Mapper, napa buat code generator pulak?


Kerana kedua2nya adalah utk tujuan yg berbeza. Saya guna code generator saya utk janakan code yg menggunakan OR mapper castor dan macam2 lagi lib yg ada spt xml parser electrix xml. Apa2 lib yg selalu saya guna dlm code biasa dan mempunyai ciri2 tertentu, selalunya akan saya masukkan ke dlm code generator saya.

Selain source code java, code generator saya guna hasilkan mapping file utk or mapper castor tu sekali, macam fungsi xdoclet la.

Code generator saya juga hasilkan pelbagai JSP yg mengandungi javascript mudah shj, disebabkan kejahilan saya dlm javascript, spt calendar utk pilih tarikh, email validation dan lain2 yg simple2 aje.


AOP ni dah pakai betul2 la kiranya? dah ada dlm production la?


Saya dah guna AspectJ lebih 1 tahun dah. Malangnya, belum berpeluang utk deploy kat production selain deploy kecik2 aje. Dah lebih 5 module kecik yg saya buat guna cara development berorientasikan code generator dan aop dan saya amat berpuas hati dgn hasilnya.

Memang la buat sorang2 ni dan module2 yg dihasilkan pun kecik2, tak benar2 menguji cara development ini, tapi, setakat pengalaman lebih 4 tahun buat development sorang2, lebih 1 tahun buat development dlm team seramai 2 orang dan lebih 3 tahun buat development lebih 10 orang, saya yakin caranya boleh diapply kat team2 sebegini, insyaAllah.


Portal Halal

Portal Halal Jakim. Menarik gak!


Macam2

High availability Tomcat: Configuration Options. Perbincangan tentang di theserverside.


Tentang webspider:

Arale

Nutch

JoBo

Create intelligent Web spiders

Comments:
hihihi..
saya ingat code generator ni utk generate SQL statements, tu yg saya paham setakat ni..
pasal tu saya bandingkan dgn OR Mapper.. rupa2nya mcm2 lagi code generator ni.. kena lebih baca lagi nih..

sayangnya saya tak tahu apa itu Castor, apa itu xdoclet semua.. kalau tidak mungkin lagi senang paham.. (yg ni tak perlu jawab, saya carik sendiri nanti)

terima kasih sbb jawab, siap tulis entry lagi :)
 
Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?