<$BlogRSDUrl$>

Wednesday, October 20, 2004

KWSP dan Bank

Rupa2nya, agak banyak gak perubahan yg telah berlaku dlm tempoh 3 ke 4 tahun kebelakangan ini, di mana, duit yg dikeluarkan dpd KWSP utk mengurangkan pinjaman perumahan, tak boleh digunakan sebagai pengganti bayaran bulanan pinjaman. Duit itu mesti menolak duit pokok yg dipinjam oleh kita dpd bank.

Maksudnya, katakan saya pinjam rm 50,000, cara Islam. Utk tempoh tertentu, jumlah yg saya kena bayar balik adalah rm 100,000. Dulu, apa yg saya faham dpd penerangan pegawai bank ialah, saya boleh keluarkan duit KWSP ini dan sama ada terus bayar bulanan, menyebabkan tempoh pinjaman dipendekkan, atau kekalkan tempoh pinjaman dimana, saya tak perlu bayar bulanan sehingga la duit KWSP yg dimasukkan tu habis digunakan sebagai pembayaran bulanan tersebut.

Sekarang, ia tak lagi begini. Duit KWSP yg dikeluarkan MESTI ditolak kpd pinjaman rm 50,000 tersebut dan BUKAN dpd rm 100,000. Kebaikannya ialah, secara automatik, jumlah yg kita kena bayar kpd bank dah berkurangan krn mereka perlu kira semula kadar keuntungan mereka akibat berkurangannya jumlah pokok tersebut. Kita ada 2 pilihan, sama ada teruskan bayar jumlah yg sama, dan tempoh bayaran dipendekkan, atau kekalkan tempoh bayaran yg asal, dan kurangkan bayaran bulanan pinjaman. Hanya, kena tulis surat kat bank, memohon pengurangan bayaran bulanan ini. Hmmm... Kena karang surat la nampaknya saya ni.

Long term, cara ini lebih baik dan membantu kita dlm mengurangkan jumlah bayaran balik kpd bank.


Macam2

Alhamdulillah. Dah berjaya touch base dgn sistem fedex. Walaupun hanya 1 scenario shj yg dah disokong, tapi, at least, ia adalah usaha integration yg berjaya. Scenario2 lain akan menyusul, insyaAllah.

Perbincangan tentang docs utk Hibernate di theserverside. Memperkenalkan jalan ke Hibernate dan Bermula dgn Hibernate.

jBpm, salah satu open source workflow engine, telah menyertai jboss. Perbincangan tentangnya di theserverside.


Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?