<$BlogRSDUrl$>

Thursday, October 21, 2004

Kursus/Bengkel Pengenalan kpd Object Modeling

Patterns ada satu term yg umum dlm sw dev. Ianya tidak terhad kpd hanya design patterns. ... patterns juga ada utk fasa analisa. object modeling adalah aktiviti diperingkat analisa dan memasuki juga design (definasi peter coad, lain guru, spt grady booch, lain sikit skopnya. tak kisahlah. yg penting, kita dpt rasai manfaatnya)

Patterns yg saya nyatakan spt person-role dan item-lineitem ada patterns dlm kumpulan analisa. Ada banyak gak patterns2 ini. Tambahan spt Thing-Thing Description, Place-Place Description dan Moment-Interval. Maaf kalau nama pattern ni tak tepat. Saya tak hafal, hanya ingat isinya shj. Boleh rujuk buku Modeling in Color, oleh peter coad.

Saya ada gak guna pattern martin fowler dpd buku Analysis Patterns dia, tapi penerangan dlm buku tu agak kompleks dan ini diakui oleh martin sendiri. Yg pernah saya guna ialah spt Org structure. rizan mungkin masih ingat lagi pattern ini.

Dlm bengkel ini, saya tak tekankan semua pattern2 yg ada krn:
1. ianya amat kompleks dan dgn itu, tak sesuai utk bengkel pengenalan
2. saya sendiri pun masih L dlm sejumlah besar pattern2 ini dan kantul terus dlm sejumlah yg lain terutamanya yg lebih advance dlm buku analysis patterns tu. hapah tak faham section2 yg akhir2 dlm setiap bab.

dgn ini, saya hanya akan tekankan patterns2 yg saya sendiri pernah cuba dan dpt merasai faedahnya. diperakui, pengalaman yg ada ni pun masih terlalu sikit krn saya tak berpeluang utk menggunakan patterns2 yg sama ini dlm konteks yg berbeza2, jadi, pandangan saya terhadap pattern2 ini masih agak sempit iaitu sekitar 1 atau lebih sistem shj yg pernah dicuba dgn pattern2 ini.

ringkasnya, saya belum expert dlm patern2 yg pernah saya cuba. masih mencari2 skop kesesuaiannya dan ketidaksesuaiannya. belum sampai sepenuh batasannya lagi.

walau bagaimanapun, saya yakin, dgn ilmu dan pengalaman yg sedikit ini, dpt gak dipertontonkan apa itu object modeling dgn menunjukkan sebahagian dpd apa2 yg saya tahu. kita fokus kat pattern2 yg berkenaan dgn problem domain shj.



usahlah ada yg 'takut' dgn sedikit penerangan yg diberikan. saya berhajat utk terangkan tentang object modeling hanya sekitar 1 jam pertama aje. lepas tu kita hands on dgn melakukan object modeling terhadap 2 sistem yg telah saya nyatakan. kalau bengkel ini nak jadi kompleks, ianya mestilah mengandungi sistem yg kompleks jua spt nak modelkan sistem warehouse management (wms) yg mempunyai beribu2 SKU, row, rack, asle, dan siap dgn floor lagi. tambah lagi dgn cross docking dan macam2 lagi proses warehouse.

point saya, bengkel pengenalan kita tak la komplek sangat krn sistem yg nak dimodelkan tu agak simple. kalau saya nak modelkan wms dgn extensive dan detailnya, atau sistem yg sewaktu dgnnya, bermakna, bengkel tu adalah amat advance dan memerlukan lebih 2 hari :)

oh ya, kita fokus hanya kpd melakukan object modeling, tanpa melakukan apa2 coding.



secara rasminya, kelas dpd 9 pagi sampai 4 petang. insyaAllah, saya akan cuba sampai sana sebelum pukul 8. jadi, sape2 nak bincang dulu, boleh la. balik plak, saya boleh stay back sampai pukul 5, max. lepas tu kena cau krn perjalanan merentas KL ke puchong tu, agak jauh gak. lebih 1 jam jangkaannya, kalau tak jam.

tentang handout plak, saya tak rancang utk sertakan apa2 handout. itu yg kena tulis banyak sikit masa 1 jam pertama, jangkaan saya la.

...

Pelajar && ITTUTORIAN = Pelajar
Professional && ITTUTORIAN= ITTUTORIAN
(lower rates applied)


tentang || atau && plak:
saya modelkan situasi kita, menggunakan pattern person - role.
1 orang boleh memainkan lebih dpd 1 peranan. dlm kontek kita sekarang ini, ada 3 peranan iaitu pelajar, ittutorian dan pro yg boleh dipegang oleh 1 orang.

katakan si A adalah pelajar UIA dan nak join kursus ini, maka, dia ada 1 object orang dan 1 object pelajar U.

si B plak adalah pelajar UIA dan juga ahli ittutorian. dia ada 1 object orang, 1 object pelajar U dan 1 object ittutorian.

si C ialah ittutorian shj. dia ada 1 object orang dan 1 object ittutorian.

saya pulak ialah ahli ittutorian dan juga pro. saya ada 1 object orang, 1 object ittutorian dan 1 object pro.

si D plak ialah seorang pro. D ada 1 object orang dan 1 object pro.


dlm situasi di atas:
A dpt rate pelajar krn dia hanya ada peranan pelajar shj
B dpt rate pelajar krn dia ada peranan pelajar. jadi, peranan ittutor dia, jadi don't care
C dpt rate ittutorian krn dia ada peranan ittutorian shj
saya dpt rate ittutorian krn saya ada peranan ittutorian. peranan pro saya jadi don't care.
D dpt rate pro krn dia hanya ada peranan pro.

nak pakai || ke && ke atau benda lain, mari la difikirkan. nah, satu cth object modeling yg sangat ringkas.




Macam2

Selain CVS, ada subversion pun boleh run dlm ms win. Buku percuma tentang subversion kat sini.

Artikel tentang ACID. Bagus, tapi jgn ambil sekali sekal.

Artikel Hasilkan dan baca J2SE 5.0 Annotations menggunakan ASM. Perbincangan tentangnya di theserverside.

Artikel tentang Java Class loader kat javalobby.



Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?