<$BlogRSDUrl$>

Wednesday, July 28, 2004

Bhgn 6 - Belajar OOD dan OOP dgn VB

D beli satu buku tentang OOD (object oriented design) utk VB 4.0 yg juga merangkumi OOP. Lupa lak nama pengarang buku tersebut. Perempuan rasanya. D membaca buku tersebut dgn lahapnya, spt orang yg amat kehausan. D cuba ikut spt cara dlm buku tu, step by step, by the book, dgn patuhnya.

Malangnya, yg diingatkan intan, rupanya hanyalah kaca. D sesat jalan, sesesat-sesatnya. Terlalu banyak persoalan yg timbul dlm hati D yg tak dijawab oleh buku tersebut. Serangan bertubi2 soalan ini membuatkan D buntu fikiran. "Betul ke apa yg ku buat ni? Betul ke apa yg aku main hentam je ni? Apa nak buat seterusnya? Aku berada, bukan disimpang empat, tapi disimpang 10! Nak belok mana satu ni?!". D cuba jugak, dgn terkial2nya dia cuba lakukan OOD dan disusuli dgn OOP.

D cuba pujuk dirinya, "Agaknya betul la apa yg aku buat ni. Takkan la buku ni silap. Pengarang ni mesti terror giler dan dah banyak kali berjaya...".

Setelah beberapa waktu D mencuba, D masih tak dpt merasakan apa2 code reuse spt yg dijanjikan oleh OOP. Yg D dpt rasakan ialah code hancus. "Agaknya, aku la yg bermasalah. Aku ni tak cukup teror utk belajar dan guna OOP ni. Aku yg salah dan bermasalah. Aku tak cukup pandai. Aku yg lemah...". D kecewa, dejected.

D letak buku tu ketepi. "Mungkin satu hari nanti, aku akan cuba lagi. Buat masa ni, aku kembali kpd mu, wahai teknik code reuse yg paling senang, walaupun mampu jadi antara yg paling sakit, ya copy, paste and modify. Aku kembali..."

Seterusnya, D berkenalan dgn Java, bukan Jawa krn D ngomong ngak reti.


bersambung...



Macam2

Panduan menghasilkan GUI dgn Swing dpd JGoodies yg terkenal dgn kemahiran guna Swing.

Spring ver 1.1 RC (release candidate) 1 dah release. Perbincangan tentangnya di theserverside. Ia dah support JMS.

Artikel tentang menggunakan Hibernate / Spring / Middlegen / XDoclet - bhgn 1.

Artikel tentang menggunakan Hibernate / Middlegen - Inheritance and Many To Many - bhgn 2.

Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?