<$BlogRSDUrl$>

Thursday, June 24, 2004

Agak sibuk sekarang. Baru demo update kpd customer database poc (proof of concept), wms (warehouse management system) poc dan work in progress utk billing.

Selain tu, tadi baru pi interview. Jumpa En Azmi. Rupa2nya dia pun attend interview kat situ. Menarik. Jawatan sama ke? Tak sempat tanya.


Standard
Semalam, chat sat dgn A. Dia tanya pasal Axis, web service tool kit dpd apache. Saya syorkan guna glue. A kata, bos dia tak nak krn glue bukan standard. Maksudnya, cara glue implement web service dia ni bukan cara standard yg sun dah hasilkan. Glue ikut standard W3C, tapi tak ikut standard tambahan dpd sun. Axis pulak ikut standard sun tu. Bos A tak mau amik risiko. Bila ditanya, ramai ke yg mahir Axis kat situ. A jawab, tara, baru mencuba2.

Huh!!?? Tak nak amik risiko? Saya sedar, priority bos A ni, berbeza dgn priority saya. Utk saya, saya pun tak nak amik risiko. Sebab tu la, kalau saya kena guna web services, saya akan guna glue dan bukan axis. Sebabnya mudah, glue adalah JAUH LEBIH SENANG dpd axis. Ni bermakna, menggunakan glue mampu memberikan produktiviti yg jauh lebih baik kpd developer berbanding kalau guna axis.

Ni sama la kesnya dgn xml parser. Mana satu nak guna. Dulu, saya guna DOM (document object model). Aduuuhh. Leceh dan sakit gak. Terjumpa lak jdom. OK, best, agak senang, walaupun kurang laju. Kemudian terjumpa lak electric xml. DASAT! Laju dan lagi senang dpd jdom. Produktiviti meningkat lagi. BEST! Tapi... adakah electric xml ni standard? Tak, walaupun kalau tak silap, sekarang ni depa dah support SAX atau DOM, tak ingat mana satu.

Saya guna sw2 tak standard spt ant, castor, glue, electric xml, dll adalah utk KURANGKAN RISIKO! Tapi, perlu sedar, risiko yg saya maksudkan adalah berbeza dgn risiko yg bos A maksudkan. Risiko yg bos A maksudkan ialah risiko menggunakan sw produk yg tak standard. Risiko yg saya maksudkan ialah risiko tak siapnya projek. 2 risiko yg berbeza tapi saling tak compatible. Mana satu yg lebih penting?

Nape tak compatible? Adakah sw standard menjamin high produktiviti? Adakah sw tak standard menjamin kehancuran projek? Adakah semua standard bagus? Adakah semua non standard tak bagus? Adakah apache ant, struts, poi, hibernate, aspectj dan macam2 lagi tak bagus, tak meningkatkan produktiviti, walaupun bukan standard? Saya tak mengatakan standard tu tak bagus. Saya hanya mengatakan, standard sepatutnya bukan faktor utama dlm pemilihan sesuatu sw tool. Faktor produktiviti dpd mudahnya menggunakan sw tool tu, adalah lebih penting, pada saya la.

Pendapat saya aje.


Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?