<$BlogRSDUrl$>

Sunday, May 09, 2004

AOP
Tengah experiment cara development menggunakan AOP. Cara yg saya buat begini:
Code generator saya dah boleh janakan class Action utk webwork. Builtin dlm class ini ialah fungsi CRUD (create/retrieve/update/delete) utk digunakan bersama2 dgn jsp yg juga dijana, khusus utk fungsi ini.

Utk saya tambahkan view lain iaitu jsp lain spt view utk read only, selalunya saya kena ubah class Action tersebut. Rule of thumb utk guna code generator ialah utk TIDAK merubah class yg dijana. Salah satu cara ialah dgn subclass kan class yg dijana. Sekarang ada satu cara lagi iaitu dgn menggunakan AOP. Saya 'letakkan' pelbagai view kpd action class ini dgn menggunakan AOP. Saya juga 'letakkan' pelbagai fungsi tambahan spt access rights, redirect ke login page kalau belum login, dll, semuanya terhadap class action yg dijana ini dgn menggunakan AOP. Setakat ini, masalah utama ialah perlunya structure 'melekat' yg sesuai. Utk class action saya tu, ada hampir 10 Aspect yg saya lekatkan, jadi kalau main 'lekat' aje, application kita tak akan jalan dgn betul, kira, bugs la.

Setakat ini, masih nampak best. Belum jumpa show stopper lagi :)

Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?