<$BlogRSDUrl$>

Monday, April 19, 2004

Spring
Setakat ini, analisa saya terhadap spring adalah spt berikut:
AOP, Aspect Oriented Programming
Spring menggunakan kombinasi java interface dan class serta xml file utk melaksanakan AOPnya. Saya lebih suka dan selesa cara AspectJ. (0-1)

IoC, Inversion of Control
Spring sokong kedua2 Constructor Injection dan Setter Injection. Secara defaultnya, mereka sokong Setter Injection dan adalah penyokong kuat cara IoC ini. PicoContainer plak, juga sokong kedua2 Constructor Injection dan Setter Injection, tapi adalah penyokong kuat Constructor Injection. Saya masih baru membaca tentang PicoContainer ini dan setakat yg saya faham, saya lebih suka cara IoC spring yg menggunakan Xml file utk men'declare'kan dependency nye. (1-1)

DataSource
Spring menyokong hibernate, jdo, ibatis dan JDBC biasa. Spring dah abstractkan satu lapisan diatas semua ini. OK gak. Macam apa yg saya dah buat iaitu satu lapisan yg mengabstractkan hibernate dan castor. Saya suka keupayaan spring ini dan ia menjadi calon utk dimasukan ke dlm code generator saya. Tapi, nak kena beli buku spring utk mendalami cara2 implementationnya. (2-1)

Kesimpulan
Spring telah mendesign application framework depa sedemikian rupa di mana, kita boleh menggunakan keseluruhan application framework nye atau menggunakan sebahagian shj dpd keupayaannya. Dlm kes saya, setakat ini, saya suka kpd IoC dan DataSource nye. Tapi AOP cara AspectJ lebih serasai dgn saya.

Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?