<$BlogRSDUrl$>

Sunday, March 14, 2004

Jawapan2 yg dipost kat forum2 tempatan

Soalan apa hardware+software yg perlu ada kalau nak buat satu aplikasi untuk antar sms

Pengalaman saya sendiri:
1. wavecom gsm modem beserta manual AT command nye (lebih kurang rm 1800.00)
2. sim card dpd service provider pilihan kita (celcom ke, digi ke)
3. javacomm.jar utk os yg digunakan.
4. kepakaran utk kawal state semasa melakukan sms serta ambil kira kemungkinan masa hantar sms tu, ada incomming sms lak krn ia akan membatalkan usaha hantar sms kita tu.
5. PC yg lengkap dgn serial port dan JDK.

Kelebihan:
Ini aje yg diperlukan. Tak payah susah payah kena letak server kita kat service provider, bayaq beberapa ribu sebulan, etc.

Kelemahannya:
Slow. Merangkak. 1 sms 1 masa. 1 sms lebih kurang 5-10 saat rasanya. Kalau low volume atau pada peringkat awal, ok la.


Citer dpd kawan saya:
1. Perjanjian atau yg sewaktu dgnnya dgn service provider pilihan kita. Katanya kena bayar lebih kurang rm5,000 sebulan.
2. Service provider bagi interface web service kpd kita. So, kena letak pc / server kita kat LAN service provider utk berinteraksi dgn web service depa.
3. kepakaran utk guna web service ini utk hantar dan terima sms.

Kelebihannya:
laju, lajuuuuu boleh hantar dan terima banyak sms dlm satu masa.

Kelemahannya:
kena sediakan lebih banyak duit dan perlu mohon kat service provider.

Ini info yg saya ada dan dpt tahun lepas. Mungkin sekarang dah outdated.



Soalan Yee Java still dipegang oleh Sun, tapi .NET language tidak dipegang oleh sesiapa sbb ia telah di register di ECMA dan ISO. Jadi puak lain pun boleh buat asal kan ia ikut standard ECMA. Sehingga kini Java masih belum di register lagi.

yup, java masih dipegang oleh sun dari segi copy rightnya, dan hala tuju core teknologinya. siapa yg suka kpd standard, mungkin merasakan ini tak best. terpulang. utk saya, ia bukanlah faktor utama dlm memilih platform utk saya buat development.

utk saya, saya lebih suka ia dipegang oleh sun dpd melepaskannya kpd standard body sampai membolehkan usaha mencemarkannya sehingga menyebabkan java apps tak leh run kat platform2 lain, berjaya dilakukan oleh pihak2 tertentu spt yg berlaku kpd C++.

utk saya, saya suka kebebasan memilih implementation kpd sesuatu standard spt J2EE, dpd yg free spt tomcat dan jetty kpd yg commercial spt orion dan web logic, tanpa risau adakah apps saya masih boleh run 100% atau tidak, menyebabkan saya terpaksa ubah source code. dan yg bestnya, ini tak perlu kpd standard body utk mencapainya.

saya tak tau banyak tentang .net. yg saya faham, .net the language ialah clr. yg diregister kat ecma ialah c#. agaknya clr pun diregisterkan sekali. ntah la. malas nak check.

yg saya faham dpd pelbagai posting dlm internet berbulan2 ke bertahun2 lepas, .net the platform TIDAK diregisterkan sepenuhnya, hanya sebahagian dpd .net the platform shj. saya ingat terbaca tentang 3 core lib/teknologi yg tidak diregisterkan. lupa dah apa ketiga2nya. dah lama dah . dan 3 core lib/teknologi ini adalah antara lib2 yg tidak dpt dibuat oleh implementation .net yg lain spt mono krn ia tidak distandardkan. kalau depa buat juga, ia adalah atas ihsan, bukan kebenaran sepanjang hayat. tak tau la plak perkembangan terkini. dah berubah kot.

saya harap, .net developer berjaya runkan full blown enterprise apps dlm .net windows dan mono. saya harap, semua latest lib/teknologi dpt diperolehi dgn cepatnya di os lain, selepas dikeluarkan di .net windows sendiri. dgn ini, boleh dikatakan, terbuktilah bhw ms memang ikhlas dlm membenarkan os lain juga mempunyai .net platform.

semoga berjaya menuju ke arah bebas os. saya tak keberatan utk join bila ini berlaku.

Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?