<$BlogRSDUrl$>

Tuesday, February 10, 2004

Webwork Bhgn 2

Install
Pastikan ada web container yg telah diinstall. Katakan kita guna apache tomcat. Unzip file jakarta-tomcat-4.1.29.zip, katakan ke c:\ spt C:\jakarta-tomcat-4.1.29

Katakan JDK ada di C:\j2sdk1.4.2_03, buat satu batch file utk tomcat tu spt:
env.bat
set JAVA_HOME=C:\j2sdk1.4.2_03
set CATALINA_HOME=C:\jakarta-tomcat-4.1.29
set PATH=%PATH%;%JAVA_HOME%\bin;%CATALINA_HOME%\bin

Utk run tomcat ni, buka satu dos window dan pergi ke dir C:\jakarta-tomcat-4.1.29. Execute "env.bat" di atas. Pergi pula ke C:\jakarta-tomcat-4.1.29\bin dan execute "startup.bat". Satu dos window baru yg menjalankan tomcat sepatutnya kelihatan. Utk uji, buka satu web browser dan masukkan url http://localhost:8080/index.jsp ke dlm browser. Sekiranya ada page tentang tomcat kelihatan, maka installation tomcat ada berjaya. Jika tidak, alamatnya kena debug le.

File webwork-1.4.zip yg telah didownload tu, katakan diunzip ke c:\ spt C:\webwork-1.4. Utk lihat cth webwork, copy file webwork.war yg berada dlm C:\webwork-1.4 ke dir C:\jakarta-tomcat-4.1.29\webapps. Sekiranya tomcat sedang berjalan, ia perlu dishutdown dulu. Pergi ke dos window yg mula2 digunakan utk execute arahan "startup", utk execute arahan "shutdown" pula. Tunggu sehingga dos window yg menjalankan tomcat itu tutup sepenuhnya baru baru laksanakan arahan "startup" semula.

Setelah tomcat startup sepenuhnya, sepatutnya wujud dir C:\jakarta-tomcat-4.1.29\webapps\webwork. Utk uji sama ada webwork benar2 telah di install dlm tomcat, taip url http://localhost:8080/webwork/index.html dlm browser. Sepatutnya, satu page yg menunjukkan senarai test/ujian2 yg boleh dicuba dgn webwork. Cuba la mana yg berkenan dihati.


Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?