<$BlogRSDUrl$>

Monday, February 09, 2004

Webwork Bhgn 1

Saya akan terangkan serba sedikit bagaimana nak guna webwork ver 1.4 utk hasilkan web application. Lebih baik saya... ehem... perturunkan apa2 ilmu yg sedikit yg saya tahu tentang webwork setelah tergolek2 rnd selama lebih 2 minggu.

Penerangan - background, cerita masa silam ;)
Dalam dunia Java, satu perkara yg pada saya menonjol ialah terdapat begitu banyak tools/lib/framework 3rd party yg agak power, bukan dihasilkan oleh penaja rasmi (iaitu sun, tuan punya java). Pengalaman menggunakan borland C++ ver 4.x, microsoft punya C++ compiler (tak ingat plak namanya) dan bagaimana lib borland, owl, di'bunuh' oleh mfc, kemudian guna plak VB 3.0 sampai la ke VB 6.0, serta terpaksa beli component disebabkan bertukar dpd vbx ke ocx ke activex. Mentality 'follow the leader' ni telah dibenamkan ke dlm kepala otak saya dgn begitu mendalam sekali.

Jadi, apabila saya lakukan 'leap of faith' ke java, pada mulanya, saya teruskan je follow the leader ni, macam lembu yg ditarik ikut hidung. Bukan shj saya, MD saya pun macam tak percaya bila wakil sun singapura kata boleh buat development dlm java secara percuma, tak perlu bayar apa2 license.

Perlahan2, as time goes on, pemikiran saya semakin terbuka. Dunia java ni begitu berbeza sekali dpd dunia sw dev yg saya lalui dulu. Pilihan dlm sw dev ni benar2 wujud. Saya tak semestinya ikut kata sun shj, walaupun sudah tentu mereka lebih suka kita ikut kata2 mereka. Kebebasan wujud utk hasilkan cara lain selain cara piawai dpd sun, bahkan nak lawan piawai tu pun boleh dgn syarat cara kita lebih baik dpd cara sun. Ni sangat berbeza dgn cara dulu dimana, bila ada pesaing dgn cara piawai, maka tuan punya teknologi akan 'membunuh' pesaingnya spt yg berlaku kpd owl kepunyaan borland.

Dlm dunia java, kebebasan ini begitu refreshing sekali dan telah membuahkan begitu banyak 3rd party lib/tools/framework utk pelbagai sudut dan kegunaan. Antara yg paling hangat ialah web framework iaitu satu rangka kerja utk membuat web based application. Web framework ini selaluinya merangkumi keupayaan yg selalunya diperlukan dlm sesuatu web based apps spt keupayaan utk upload files, forms validation, email, dll. Web framework juga selalunya merangkumi code2 utk menjalankan fungsi2 umum ini DAN satu cara atau paradigma utk menggunakannya supaya tak mengembek dlm kandang lembu.

Terdapat begitu banyak web framework, antaranya webwork, apache struts (paling famous krn dpd keluarga apache la katakan) dan tapestry. Di sini, insyaAllah, saya nak citer serba sedikit tentang webwork, setakat yg saya tahu setelah rnd webwork ver 1.4.

Mula2 sekali kena la download webwork ini dahulu di sini

Pastikan juga ada web container spt apache jakarta tomcat yg boleh diperolehi dlm bentuk zip atau tar gz atau exe

Err, satu lagi, pastikan ada JDK utk OS anda. Boleh diperolehi dpd sun.

Kita sambung, insyaAllah esok. Apa2 soalan boleh email saya kat hamdimy@mail.com atau kat ittutor (saya akan buka satu topik utknya)

Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?