<$BlogRSDUrl$>

Sunday, February 08, 2004

Setelah memikirkannya dgn lebih lanjut, rasanya2 macam, kalau guna stored procedure pun mungkin ada masalah gak, tapi tak pasti krn kelemahan ilmu dlm diri tentang stored procedure. Nanti saya cuba reka cerita yg sesuai utk menerangkan masalah / challange saya ni.

mnajem ada post link kat bincang.net tentang What Java geek said about PHP

Ni komen saya:
Pada saya la, jika seseorang tu rasa amat sesuai dan serasi dgn PHP, maka guna la ia. Kesian gak mamat tu krn terpaksa guna Java dlm kerja dia, walhal dia lebih ngam dgn PHP.

Utk saya plak, masalah yg mamat tu nyatakan boleh diatasi, cthnya utk buat apa2 perubahan tanpa perlu recompile. Dlm java, amat mudah utk setkan projek java kita supaya support benda alah ni spt dgn menggunakan beanshell, groovy, mahupun jython/jruby.

Selain tu, masalah web application besar ialah krn kebanyakkan 3rd party lib yg diguna adalah multipurpose dan begitu banyak functionalitynya. Kalau kita guna sikit je dpd lib tu, maka, guna la tool utk extract semua class2 yg kita guna dpd 3rd party lib ni utk wujudkan satu lib baru. Semua class yg tak digunakan TIDAK dimasukkan dlm lib baru ni. Maka, kecik je le nanti saiz lib kita. Nak tahu lebih lanjut, kena tanya cairo.

Seperkara lagi, kesesuaian java adalah agak luas. Dgn java, saya berkemampuan buat sistem building automation yg punya fungsi enterprise scheduler. Lepas tu, berpindah ke web based apps, saya boleh guna semula fungsi enterprise scheduler tu utk web based apps saya ni. Utk saya, saya teramat mementingkan code / fungsi reuse. Dan setakat ni java sesuai dan serasi dgn saya.

Point saya: guna la apa yg serasi dgn diri dan pemikiran anda, tapi sekali sekala, jengok2 la sekitar, krn mungkin ada peluang utk kita memperbaiki keadaan sw dev kita, tanpa disedari, dari masa ke semasa. Ni terutamanya jika kita bekerja dlm teknologi yg memberikan peluang utk optimise yg besar spt java ni. (ni tak masuk citer optimise dgn code gen dll ni)

Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?