<$BlogRSDUrl$>

Tuesday, February 17, 2004

Setelah hampir 4 jam, develop secara on/off (henti sat utk pi meeting, dll), maka, satu forum mudah dan ringkas siap dihasilkan. Semua ni gara2 team saya nakkan satu message board. Dulu, saya install jive kat company lama. Tapi, sekarang ni, jive dah fully commercial, tak de yg free version. Cari punya cari, jumpa yg lain tapi leceh betul cara installation utk pilihan yg ada. Akhirnya buat keputusan utk develop sat, satu version yg simple je. Hanya ada 3 data class, Topic, Message dan User. Dgn menggunakan code gen, kebanyakan kerja2 adalah men'design' web page dan forms, selain menunggu notebook melakukan memory swap dlm harddisk. Java code hanya tertumpu kpd class Action yg diperlukan oleh webwork.

Saya telah beberapa hari memikirkan apakah cth yg sesuai utk digunakan dgn webwork ni. Apa yg tak susah sangat dan apa yg tak senang sangat. Selepas siapnya forum mudah saya tu, timbul dlm fikiran utk bagi ini aje la sebagai cth. Ia amat mudah dan boleh menunjukkan satu cara utk develop guna webwork. Masalahnya ialah db. Code gen saya menjanakan semua code utk db access dan ia amat errr susah utk didedahkan. So camna? Keputusan saya ialah membuang db dpd forum ini dan menggantikannya dgn satu simpanan dlm memory shj. So, forum ni nanti hanya menggunakan java.util.Map sebagai tempat simpanan semua topic dan messagenya. Tak ada db. Mudah dan ringkas.

InsyaAllah, saya postkan cara dan code utk membuat satu forum mudah menggunakan webwork. Stay tuned.


Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?