<$BlogRSDUrl$>

Monday, December 08, 2003

Saya nak post beberapa tulisan saya yg ditulis dlm beberapa forum tempatan. Sebabnya, kadang kala, soalan yg sama berulang kembali. So, malas nak tulis lagi dan lagi. Tulis kat sini je la.

Bermula dgn:

Saya mulakan kerjaya sebagai programmer, lebih 8 tahun yg lepas (ish, terasa tua plak ). masa tu, hanya fikir programming je. hanya lepas beberapa tahun melakukan programming, baru saya sedar wujudnya dunia yg lebih luas dlm sw dev ni. aktiviti programming dan programming language hanyalah sebahagian dpd dunia sw dev ni.

antaranya ialah sw methodology, sw project and team management dan teknik2 OOAD dan architecture spt Design Patterns, Analysis Patterns, Object Model, Use case, etc.

setelah menggabungkan kemahiran utama (core competency) programming dgn OOAD yg juga dijadikan kemahiran utama, dan yg lain2 kemahiran kedua (secondary/supporting competencies), saya dapati terdpt permintaan yg agak tinggi utk skill set sedemikian. err, gajinya pun agak lumayan jawatan ni biasanya diberi nama sw architect.

dulu, saya tak dpt jumpa company kat m'sia yg wujudkan jawatan ni. tapi, Alhamdulillah, setelah join satu company tu, selepas tamat contract pertama selama 6 bulan saya (jawatan System Analyst), depa wujudkan jawatan sw architect tu utk contract kedua selama 2 tahun.

bulan lepas saya pi interview, ketiga2 company yg saya apply, semuanya ada offer jawatan sw architect. saya rasa ini satu perkembangan yg memberangsangkan utk industri IT negara kita. dlm masa beberapa tahun je, dah semakin banyak kesedaran tentang tahap2 teknikal dlm sw dev ni. semoga semakin banyak kesedaran ni timbul, utk manfaat semua, kecuali consultant2 luar yg membolot jawatan2 ini sebelum wujudnya kesedaran.

Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?