<$BlogRSDUrl$>

Monday, December 08, 2003

> ...pemahaman dalam business process lagi penting...kebanyakkan orang buleh jadi power dalam programming...it's just a matter of time je...tapi business process tak ramai yang terror...

utk saya, pemahaman dlm business process tu comes with the project. kalau kita kena buat sistem inventory, kena la faham domain inventory tu dpd pakar inventory. apabila siap sistem tu kelak, kita masih bukan pakar, tapi tahu la jugak tentang inventory tu sendiri, business flow dan process dia.

jadi, utk saya, yg paling penting bagi seseorang sw dev ialah pengetahuan utk membina sw dlm spectrum yg luas dpd projeck management, methodology, team leadership, user requirements capturing spt use case, analysis & design spt OOAD dan object model, code, pelbagai algo yg dasat2 spt genetic algo, pelbagai teknik2 yg dasat spt AOP, pelbagai communication protocol/medium spt web services, xml-rpc, EDI, etc. tumpukan la fokus utk menguasai kepakaran2 dlm spektrum ini.

tang domain knowledge tu, usah la risau, kerana, when the time comes, kita perlu belajar domain khusus utk projek tersebut. dan dlm dunia ni terdpt begitu banyak domain2 yg tak termampu utk dipelajari kesemuanya. dan kita tak perlu pun tahu jika belum tiba masanya. ya, kalau dah tahu tu bagus la, tapi tak perlu kalau tiada keperluan. ni kerana, memang dah terdapat domain expert dlm bidang masing2.

cth domain expert ialah pakar dlm supply chain, logistics, warehouse management, fleet management, fleet optimization, tracking and security, building automation, prison management, payphone management, accounting, payrol, e-learning, energy saving, dll. yg disenaraikan ni hanyalah segelintir dpd pelbagai domain yg wujud dlm dunia, dgn business process masing2.

bahkan, dlm logistics pun, ada yg pakar dlm inbound (barang2 luar di bawa masuk ke dlm negeri - import) dan ada yg pakar dlm outbound (export), tak semestinya pakar dlm kedua2nya. ada pulak yg pakar dlm logistics tempatan dan bukan import/export. ada plak yg pakar dlm sea freight dan bukan dlm air freight. ada yg pakar utk logistics dlm negara tertentu spt singapore dan bukan utk negara malaysia yg lain sikit spt perlu berinteraksi dgn DagangNet. dlm satu domain pun terdpt pelbagai kepakaran tertentu.

sebagaimana terdapat kepakaran2 tertentu dlm setiap domain ini, begitu juga la terdpt kepakaran2 tertentu dlm sw dev. saya berpendapat, lamanya kita dlm bidang sw dev ni, belum menjamin kita jadi terror dlmnya. terdpt begitu banyak sudut dan ceruk dlm sw dev ni yg perlu dipelajari dan belum tentu dpt dikuasai walaupun seumur hidup sekali pun.

utk saya sendiri, dan saya dah pun ceritakan begitu banyak kali, bhw usaha saya belajar OOAD adalah melalui susah payah. lebih 1 tahun dan beribu2 ringgit company saya perabiskan melalui kursus, training CDs, buku dll adalah sia2 shj. hanya dgn izin Allah, company saya dipertemukan dgn OO mentor ni dan dlm masa 2 minggu pertama, saya dah dpt 'on'kan lampu dlm kepala saya. perubahan paradigma telah berlaku. kalau tak diizinkan, saya agak, sampai la ni pun saya masih kantul dlm OOAD.

semua ni adalah pendapat saya je dpd apa yg saya alami. lain orang lain pengalaman dan pendapat. YMMV.

Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?